Laipa
Laipa nepieder pie ātruma figūrām. Pēc būtības tā ir visvienkāršākā figūra no visām, bet tomēr to nevajadzētu novērtēt par zemu. Īpaši apmācību sākotnējā posmā uzmanības zudums un nepietiekošā koncentrēšanās var novest pie nopietnas krišanas, ko apliecina liels piemēru skaits.
Nosacījumi figūras izpildīšanā uz eksāmena:
- pārbraukt laipu vienlīdzīgā ātrumā, saglabājot līdzsvaru.
Darbību secība:
- jāizbrauc uz iedomājamās taisnes virzienā uz laipas pusi pirmajā vai otrajā ātrumā;
- mazliet uzdot gāzi un noturēt vienmērīgu ātrumu (5-15 km/h). Tas ļaus Jums pārliecināti pārvarēt gareniskā profila lūzumu iebraucot uz laipas, un saglabāt līdzsvaru.
- pārbraukt laipu un nobraukt no tās, nesamazinot gāzi.
Figūras izpildīšanas mēģinājums netiks ieskaitīts, ja:
- notika nobraukšana no laipas pirms tā beidzās;
- nobraucot no laipas, motociklam mainījusies trajektorija līdzsvara zaudēšanas rezultātā;
- izpildot figūru, tika izlikta kāja;
- līdzsvara zaudēšanas rezultātā tika jūtami uzdota gāze ar mērķi ātrāk tikt līdz izbraukšanai no figūras.
Apmācība
Kā apmācību sākumā, tā arī apmācību procesa laikā piebraucot pie figūras, ir ļoti svarīgi pareizi izvēlēties trajektoriju. Ja Jūs tuvosieties pie laipas pa diagonāli, tad izlīdzināt motociklu taisni laipai, atrodoties tās tuvumā nebūs viegli. Visdrīzāk, tas novedīs pie tā, ka Jūs uzbrauksiet uz laipas un uzreiz no tās nobrauksiet.
Padoms, kas noderēs arī nākotnē – ja pēc uzbraukšanas uz laipas Jūs zaudējat līdzsvaru un nenovēršami virzāties uz sānu, necenšaties atgriezt motociklu uz sākotnējas kustības trajektorijas, vienkārši nobrauciet no figūras. Vēlme izlīdzināt motociklu novedīs pie tā, ka Jūs būtiski pārnesat ķermeņa svaru uz pretējo pusi, bet priekšējais ritenis jau būs nobraucis no laipas, kam sekos nenovēršamais kritums.
Tātad, sēžam uz motocikla taisni, saspringtai jābūt mugurai, nevis rokām. Nevajag sasprindzināt rokas, cenšoties turēt stūri, jo tas tikai kaitēs. Stūre tikai jāpietur, lai tā nevirzītos uz sāniem. Izbraucam taisni pirms 10-15 m, virzoties uz laipu, lai būtu vieta trajektorijas koriģēšanai.
Mazliet uzdodam gāzi, pēc kā kļūst daudz vienkāršāk saglabāt taisnu virzienu. Atceramies, ka motocikls reaģē uz Jūsu ķermeņa minimālo kustību, tāpēc negrozāmies un elpojam vienmērīgi. Iebraucam uz laipas un turam gāzi tādā pašā stāvoklī (nekādā gadījumā nesamazinām).
Gāzes aizvēršana momentā noved pie ātruma samazināšanās un līdzsvara zaudējuma.
Nobraucam no figūras un tikai tad, ja nepieciešams, samazinām gāzi.
Izpildīt šo figūru ir vieglāk uz otrā pārnesuma, bet drošības apsvērumu dēļ, kā arī izcilu iemaņu iegūšanai labāk sākt figūras izpildīšanu, izmantojot pirmo pārnesumu.
Veiksmi!
Pāvels Romaņuks